Wij zijn gek op bananen!

Wij gebruiken ze vaak in recepten. In bananenbrood, als mousse of als healthy ijsjes. Maar ook gaan er iedere dag wel een paar mee in de lunchtrommels. Bananen zijn rijk aan vezels, kalium en vitamine B6. Vitamine B6 is erg belangrijk voor je stofwisseling. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Ze zitten boordevol koolhydraten. Gemiddeld bevat een banaan 125 Kcal.  In een banaan zit gemiddeld 25 gram (fruit) suiker en 2 gram vezels. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is 20 gram.

Er zijn veel misvattingen over de banaan. Hier staan er een paar:

Bananen moet je niet eten, hiervan raak je verstopt.

Dit is onzin. In bananen zitten veel vezels. In je dikke darm fermenteren deze vezels. Fermenteren is de chemische verandering van de voedingstoffen door bacteriën in je dikke darm. Hierbij komen dus gassen vrij. Deze zorgen voor een opgeblazen gevoel. Bananen zorgen er juist voor dat je darmen soepel blijven en je gemakkelijker naar de toilet kan.

Bananen groeien aan bomen.

Niet waar! Een banaan groeit met 40 tot 100 stuks aan een tros. Deze tros hangt niet in een boom. Wel aan een plant. Deze enorme plant heeft gigantisch grote bladeren en groeit omhoog. Maar het is geen boom. Botanisch gezien is een bananenplant een kruidachtige en dat maakt de banaan een bes.

Kijk uit een banaan! Straks val je!

Kan niet! De mannen van MythBusters probeerde het al uit. Maar het lukt echt niet. Een schil is niet glad genoeg om over uit te glijden. Pas bij een flinke berg, het liefst rottend zou je heel misschien kunnen uitglijden.

Een aap eet het liefst banaan.

Nope! Vind een aap bananen lekker? Ja zeker en als je een aap een banaan geeft eet hij hem lekker op. Maar van oorspronk eet slechts een kleine minderheid van de gehele soort bananen. Dit komt omdat vroeger de bananenplant alleen groeide in Zuidoost-Azië. Tegenwoordig krijgen apen in dierentuinen niet vaker een dieet van bananen. Door het hoge gehalte aan fruitsuikers worden ze er simpelweg te dik van.

Wil je meer weten over de voedingswaarde van producten. Kijk eens bij onze kennisblogs.

Getagd op:    
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF