Brood is gezond, maar waarom?

brood is gezond, maar waarom?

Brood is gezond, maar waarom?

5 Redenen waarom je het juist wel moet eten.

Broodliefhebbers.

Nederlanders zijn echte broodliefhebbers. We hebben ook erg veel verschillende soorten. Roggebrood, volkorenbrood, witbrood, zuurdesembrood, speltbrood, krentenbrood, suikerbrood, waldkornbrood en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. De laatste tijd ligt er nogal een negatieve lading op het eten van brood en koolhydraten. Er wordt gezegd dat je er dik van zou worden. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Lees hieronder de 5 redenen waarom je het juist wel zou moeten eten.

1. Voedingsvezels.

Brood van volkorenmeel is vezelrijker dan witbrood of bruinbrood. Volkoren-meergranenbrood, waaraan extra pitten en zaden zijn toegevoegd, bevat de meeste vezels. Vezels in bijvoorbeeld volkorenbrood zorgen voor een betere darmwerking. Hierdoor heb je een regelmatige soepele stoelgang. Ook werken vezels verzadigend, waardoor de verleiding om te snoepen of te snaaien minder groot is. Uit onderzoek blijkt ook dat vezels bijdragen aan een lager risico op darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Er wordt geadviseerd om 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Helaas haalt vrijwel geen enkele Nederlander deze norm. Des te belangrijker is het om voldoende brood te eten iedere dag!

2. Van brood wordt je niet dik.

Brood is geen dikmaker. Je wordt wel dik van te veel eten. Maar hou je je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid volkorenbrood dan wordt je er niet dik van. Het ligt er natuurlijk wel aan welk soort brood je eet. Eet je alleen witbrood of bolletjes, dan zitten daar niet de voedingsstoffen in die je lichaam nodig heeft. Hierdoor kan je aankomen in gewicht. Kies dus altijd voor een volkoren variant. Brood dat heel donkerbruin van kleur is, bijvoorbeeld extra donker brood hoeft niet te betekenen dat dat super gezond is. Vaak heeft de producent er kleurstof aan het brood toegevoegd. De basis van dit extra donkere brood is witte bloem en geen vezelrijk volkorenmeel. Lees dus goed de verpakking en kijk of er volkorenmeel gebruikt is.

3. Er zitten goede voedingsstoffen in.

Brood bevat veel nuttige voedingsstoffen. Denk hierbij aan koolhydraten, eiwitten, voedingsvezels, vitamines en mineralen en brood is bovendien laag in vet.

4. Brood is lekker!

Zoals hierboven al genoemd zijn Nederlanders echte broodliefhebbers. Het is natuurlijk ook heerlijk om langs de broodafdeling in de supermarkt te lopen of bij de bakkerswinkel op de hoek naar binnen te lopen. De heerlijke geur van vers gebakken brood komt je tegemoet. Het is ook erg zonde om brood uit je dagelijkse eetpatroon te halen. In brood zitten veel voedingsmiddelen die gunstig zijn voor je gezondheid. Wil je een keer zelf brood bakken? Kijk eens naar dit recept.

5. Vitamines en mineralen.

Brood levert een aantal belangrijke vitamines en mineralen. Het levert voornamelijk de B-vitamines zoals: B1, B3, B6 en B11(foliumzuur). En onder andere de volgende mineralen komen in volkorenbrood voor: ijzer, jodium,magnesium en kalium. De kiem en de zemel van de graankorrel bevatten de vitamines en mineralen. Het brood wat van volkorenmeel is gemaakt bevatten daarom de meeste vitamines en mineralen. Brood wat dus gemaakt wordt van volkorenmeel, levert dus het meeste op voor de gezondheid.

Gluten.

Hoe zit het dan met mensen die niet tegen gluten kunnen?

In brood zitten gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in alle tarwesoorten, rogge en gerst. Gluten zorgen ervoor dat het brood luchtig wordt. Mensen die Coeliakie hebben kunnen geen gluten verdragen. Mensen met een tarwe allergie reageren specifiek op de eiwitten uit de tarwe korrel. De afgelopen jaren is het verkrijgen van glutenvrij brood veel makkelijker geworden. De meeste supermarkten hebben het standaard in hun assortiment en ook de bakker probeert steeds vaker aan de vraag te voldoen.

Gewoon doen!

Heb je zin in een overheerlijke volkoren boterham met kaas? Wees gerust, het past in een gezond gevarieerd eetpatroon. Maak je boterham extra lekker door er wat plakjes komkommer, tomaat of wat rauwkost bij te eten.

Gek op brood, maar lukt het je niet om op een gezond gewicht te komen?

Lukt het niet om af te vallen? Of wil je graag beginnen met een gezonde leefstijl, maar weet je niet zo goed waar je mee moet beginnen. Wij denken graag met je mee en kijken of we je kunnen helpen. Bel ons gerust voor een kennismakingsgesprek. Ons telefoonnummer is +31 (0)30 888 6546 of vul het contactformulier in.

 
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF