Emotie eten, wat is dat? Herken ik mijzelf hierin? Emotie eten wordt ook wel troost eten of comfort eating genoemd. Het komt naar voren bij negatieve gevoelens zoals verdriet, leegte, boosheid of irritatie. Je grijpt dan vaak naar veel en ongezond eten zoals vette snacks en snacks met veel suiker. Na het eten van deze ongezonde producten ervaar je even een prettig gevoel, helaas verdwijnt dit fijne gevoel snel en maakt het plaats voor een schuldgevoel waardoor je je nog rotter voelt. Ben jij een emo-eter?

Stress.

Wat gebeurt er in je lichaam als je verdriet, boosheid, leegte, verveling of irritatie voelt? Je lichaam ervaart stress. De normale reactie van het lichaam op stress is het verliezen van de eetlust. Dit komt omdat het hormoon adrenaline vrijkomt om in een stressvolle situatie te kunnen handelen, vechten of vluchten. In deze situatie is het dan ook niet handig om met eten bezig te zijn.

Na de eerste alarmfase komt er een tweede stressfase in het lichaam op gang waarbij het hormoon cortisol is verhoogd. Het gevolg van een verhoogd cortisolgehalte is dat het serotonine en het endorfineniveau in de hersenen dalen. Deze twee stofjes zorgen voor een goede stemming. De aanmaak van serotonine is afhankelijk van de aanlevering van het aminozuur (eiwit) tryptofaan.

Koolhydraten en eiwitten zorgen voor een toename van de hoeveelheid serotonine waardoor de stemming en de prestaties onder een stressvolle situatie verbetert. Dus; vette snacks en zoete snacks leveren ons snel veel koolhydraten en eiwitten waardoor ons lichaam snel het stofje serotonine aanmaakt wat ervoor zorgt dat wij dat rustige en prettige gevoel ervaren in een negatieve (stressvolle) situatie. Daarom grijpen emotie eters bij een negatief gevoel vaak naar een reep chocolade of een zak chips.

emotie eten

Herkenbaar?

Voel je je neerslachtig, ongelukkig, boos, verdrietig of ervaar je stress? Grijp je om deze gevoelens te onderdrukken of om je even wat beter te voelen naar lekkere snacks zoals, chocolade, chips, snoepjes, koekjes, taart, hartige snacks of ijs? Eén troost, je bent hierin niet de enige. Er zijn veel mensen die ongezonde voeding als een troostmiddel gebruiken. En inderdaad, dit werkt ook wel, alleen is dit maar van korte duur. Het fijne gevoel wat je van het lekkere eten krijgt verdwijnt weer snel waardoor je je hierna nog rotter voelt. Een bijkomend nadeel is dat alle ongezonde snacks vaak geen positief effect hebben op je gewicht. Je ziet jezelf alleen maar dikker worden, hierdoor voel je je neerslachtig en verdrietig of boos en grijp je toch weer naar dat lekkere ongezonde eten waar je weer even dat fijne gevoel van krijgt. Zo beland je in een vicieuze cirkel.

De kern van het probleem.

De kern van het probleem ligt niet zozeer in het eten van alle ongezonde voeding maar bij je diepere negatieve gevoelens zoals verdriet, boosheid, leegte, irritatie, verveling of stress. Probeer bij jezelf na te gaan waarom je gaat eten. Wat voor soort honger heb je? Is het buikhonger, dus heb je een knorrende maag of is het hoofdhonger, heb je zin om iets te eten. Stel aan jezelf eens onderstaande vragen bij onbedwingbare trek of eetdrang:

  • Wat voel ik?
  • Wat is nu mijn werkelijke behoefte?
  • Hoe kan ik die behoefte anders invullen?
  • Hoe voel ik mij dan?
  • Heb ik buik- of hoofdhonger?

Als je buikhonger hebt, ga dan iets eten. Kies voor een gezonde snack of maaltijd. Maar vaker heb je hoofdhonger en ga je eten om jezelf prettiger te voelen of uit verveling. Probeer dit patroon te doorbreken door middel van de kern van je gevoel aan te pakken. Ervaar je stress op het werk? Praat erover met je leidinggevende. Verdriet over een gebeurtenis in je verleden? Probeer erover te praten met een psycholoog. Vaak is dit een oplossing voor de langere termijn. Op het moment dat je de noodzaak voelt om te gaan eten uit emotie, zoek dan een directe vervanger. Ga wandelen, sporten, stofzuigen of een andere activiteit. Zorg er in ieder geval voor dat je niet in de verleiding komt om toch iets te eten te pakken. Vaak word televisie kijken of een boek lezen in bad of op de bank geassocieerd met eten. Kan je de verleiding echt niet weerstaan, pak een schaaltje met plakjes komkommer erbij om te eten en probeer te ontspannen.

Oplossing.

TPPR werkt met een psycholoog samen die gespecialiseerd is op het gebied van emotie eten. Eventueel in samenwerking met de psycholoog komen we tot de kern van het probleem en helpen we je naar een gezond eetpatroon en proberen we je gevoelens een plek te geven zodat je emoties niet meer je eetgedrag beïnvloeden.

Wil je werken aan een gezond eetpatroon en aan je eetgedrag zodat je beter bewust wordt van je valkuilen? Neem (telefonisch) contact met ons op. Ga naar de Contactpagina. We helpen je graag.