Eetgedrag, wat is dat eigenlijk? Er zijn verschillende redenen om te eten. Allereerst natuurlijk omdat je het gevoel honger ervaart, maar ook bij sociale gebeurtenissen, uit gewoonte, verveling, beloning of om te troosten. Eten is gedrag.

eetgedrag

De drie bekendste eettypen.

Als je weet wat voor type eter je bent, dan heb je daarmee ook de sleutel in handen die de deur opent naar een gezonder eetgedrag. Kennis over je eetgedrag is dus heel belangrijk om de beste tactiek te kiezen om te kunnen afvallen of aankomen. En nadat het streefdoel gehaald is hierop ook te blijven. Want dat ervaren mensen vaak als heel lastig en zorgt voor het welbekende jojo-effect.

De bekendste eettypen zijn:

  • Emotie eter
  • Externe eter
  • Lijngerichte eter

Hieronder worden de drie eettypen kort toegelicht.

Emotie eter: Deze mensen eten vanuit negatieve emoties als ze zich eenzaam, verdrietig, boos, of geïrriteerd voelen of eten uit pure verveling. Vaak wordt er veel, vet, suikerrijk voedsel gegeten. Lees meer over dit type eter de blog over emotie eten.
Externe eter: De externe eter wordt getriggerd doordat ze eten zien of ruiken, ze reageren op prikkels van buitenaf. Door de geur van eten en de beschikbaarheid ervan gaat dit type over tot eten en snacken.
Lijngerichte eter: Dit zijn mensen die altijd met lijnen en afvallen bezig zijn en daardoor een abnormaal en raar eetgedrag vertonen/ontwikkelen. Er wordt heel weinig overdag gegeten. Ontbijt en lunch worden met enige regelmaat overgeslagen. Ze weten precies hoeveel ze van iets binnenkrijgen en hoeveel kilocalorieën een product bevat. Doordat ze zo weinig eten heeft dit als gevolg dat aan het einde van de dag het helemaal mis gaat. De honger is dan zo erg, dat ze dan snel naar iets ongezonds grijpen of wel kiezen voor gezonde producten maar daar veel teveel van eten.

Het jojo-effect na het volgen van een dieet.

Zo’n 90% van de mensen die op dieet gaan, vallen terug en komen na een geslaagde lijnpoging weer aan. Hoe kan dat? Voor veel mensen biedt een dieet op basis van bijvoorbeeld maaltijdshakes of soepen houvast. Ze weten precies wat ze mogen eten en hoeveel ze mogen eten. Hierdoor hoeven ze zelf niet na te denken over het eten en vallen hierdoor af. Zodra het streefgewicht behaald is, stoppen ze met de shakes en soepen en vallen ze terug in hun ‘oude’ eetpatroon. Hierdoor komen ze weer aan of worden zelfs zwaarder dan voordat ze begonnen met het dieet. Het bekende jojo-effect. Zo’n ‘maaltijdshake dieet’ past namelijk niet het eetgedrag aan. Het zorgt er alleen voor dat men gedurende een bepaalde periode minder kilocalorieën binnenkrijgt waardoor ze gewicht verliezen.

Succesvol afvallen is dus niet een kwestie van wilskracht of een wonderdieet. Het draait ook om het veranderen van vastgeroeste (eet) patronen.

Het herkennen van je eetgedrag.

Mensen die echt hun leefstijl willen verbeteren, dus gezonder eten om aan te komen in gewicht of om af te vallen in gewicht zullen hun eetgedrag onder de loep moeten nemen. Dit kan heel lastig en ook heel confronterend zijn. De coaches van TPPR kunnen daarbij de juiste ondersteuning bieden. Samen met je coach ga je kijken waar jou struikelblokken en valkuilen liggen en om deze te herkennen in het dagelijkse leven.

Wil je graag afvallen of aankomen, en heb je allerlei diëten al geprobeerd met nul resultaat?, kijk dan bij Programma: Gezond & Fit . Wij helpen je graag.

Getagd op: