Fibromyalgie, voeding en leefstijl.

fibromyalgie, voeding en leefstijl

Fibromyalgie, voeding en leefstijl.

Het zijn drie dingen die nauw verband houden met elkaar. Het heeft erg te maken met de juiste balans in voeding en leefstijl om fibromyalgie klachten te verminderen en/of te accepteren.

Fibromyalgie: Wat is het en wat zijn de symptomen?

Fibromyalgie betekent letterlijk “pijn in bindweefsel en spieren”. Het veroorzaakt pijn, vermoeidheid (ochtend) stijfheid, die chronisch zijn en stemmingswisselingen. In het lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk te diagnosticeren. Ook zijn er geen medicijnen om de aandoening te genezen. Wel kunnen de klachten verminderen met bijvoorbeeld pijnstillers, beweging voldoende rust en een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Fibromyalgie en de behandeling ervan.

Het is belangrijk de juiste balans voor jezelf te vinden. Er bestaat (nog) geen behandeling voor fibromyalgie. Wel is bekend dat het naleven van leefregels een positief effect heeft op de klachten die men ervaart. Mensen met fibromyalgie krijgen van de reumatoloog of huisarts als pijnbestrijding Paracetamol en soms Amitriptyline voorgeschreven. In hoge doseringen werkt Amitriptyline tegen depressies. Maar dit medicijn kan ook helpen in lage doseringen tegen bepaalde vormen van pijn, zoals fibromyalgie. Wel zitten er bijwerkingen aan bij het gebruik van deze vorm van medicatie. Denk hierbij aan een droge mond, obstipatie en sufheid. Daarom wordt Amitriptyline vooral voorgeschreven voor de nacht. Het is bekend dat de patiënt bij het gebruik van Amitriptyline minder pijn ervaart en er beter door slaapt.

Fibromyalgie en leefregels.

Er zijn een aantal leefregels opgesteld welke positief kunnen bijdragen aan het verminderen van de pijnklachten bij fibromyalgie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

Beweging.

De meeste fibromyalgie patiënten ontzien hun spieren en pezen omdat dit pijnklachten geeft. Door met mate regelmatig te bewegen en/of te sporten kunnen juist de pijnklachten verminderen. Dit omdat beweging ervoor zorgt dat je spieren soepel blijven. Er bestaat echter wel een (persoonlijke) grens tussen de mate van beweging die gunstig werkt en die waardoor de verschijnselen verergeren. Deze beweeggrens is per persoon verschillend en iedereen moet deze voor zichzelf rustig en niet geforceerd ontdekken. Ga niet meteen beginnen met een lange fietstocht of wandeling, maar bouw het rustig op.

Warmte, massage en rekoefeningen.

Deze drie voorbeelden kunnen een (tijdelijke) verbetering geven met betrekking tot de pijnklachten. Vaak werkt een warm bad of warme douche pijn verlichtend. Rustige rekoefeningen kunnen ervoor zorgen dat de spanning in de spieren en pezen wat minder wordt waardoor de pijn afneemt. Doe rekoefeningen met enige regelmaat zodat het lichaam wat minder stijf is. Het masseren van stijve en/of pijnlijke spieren kan ervoor zorgen dat je ontspant waardoor de pijn wat afneemt.

fibromyalgie

Voldoende rust.

Soms is voldoende slaap en/of rust bij patiënten met fibromyalgie een probleem. Ga daarom op regelmatige tijden naar bed en slaap in een frisse, goed geventileerde slaapkamer. Drink voordat je naar bed gaat geen koffie, (zwarte) thee, cola of alcohol en probeer het gebruik van slaaptabletten te beperken. Rust overdag als je lichaam hierom vraagt. Ga een uurtje liggen of ga even rustig zitten en lees een boek of tijdschrift.

Fibromyalgie en stress.

Emoties en psychische klachten zorgen ervoor dat de pijnklachten verergeren. Teveel inspanning/ stress kan de ziekteverschijnselen misschien (tijdelijk) verergeren, maar het is niet schadelijk voor het lichaam. Ook kan beweging een positief effect hebben op psychische klachten. Voel je je somber? Probeer in de buitenlucht een (korte) wandeling te maken. Dit doet veel voor je humeur en het zorgt ervoor dat je in beweging komt wat de pijnklachten kan verminderen.

Ontwikkel een positieve houding tegenover fibromyalgie.

Leer de grenzen van je lichaam kennen en leer fibromyalgie te accepteren. Dit is soms heel lastig zeker als je veel pijnklachten ervaart. Maar door acceptatie en een goede balans leer je er wel goed mee omgaan en kan je vaak meer dan je denkt.

Voeding als medicijn.

Vaak kan voeding ook een rol spelen in hoe men zich voelt. Een gezond en gevarieerd eetpatroon wat voldoende groente en fruit, zuivelproducten, gezonde vetten, volkoren graanproducten en vocht bevat, kan bijdragen aan een positief effect in het lichaam. Vermijd bewerkte producten en producten met (veel) toegevoegde suikers.

Ook een menu waar weinig vezels en relatief veel (ongezonde) vetten en suikers in voorkomen, kan zorgen voor allerlei klachten. Denk aan obstipatie, maag/darmklachten en je kan je erg futloos voelen. Hierdoor is de zin om te bewegen of om andere leuke dingen te ondernemen zoals het oppakken van een hobby, ver te zoeken. Door een ongezond eetpatroon is het gebrek aan energie vaak het grootste probleem om de juiste balans te vinden tussen fibromyalgie, voeding en leefstijl.

Aanpassen leefstijl noodzakelijk om fibromyalgie klachten te verminderen.

Zoals hierboven is omschreven dan zou het raadzaam zijn om zelf eens kritisch naar je voeding en leefstijl te kijken. Om met een kritische blik naar jezelf te kijken kan je vast een aantal punten vinden waar je aan kunt werken. Iedere kleine aanpassing kan een positief resultaat opleveren. Het kan je leefstijl in balans brengen en/of je pijnklachten kunnen langzaamaan verminderen of op een acceptabel niveau komen.

Hulp bij het aanpassen om fibromyalgie klachten te verminderen.

Om je klachten te verminderen is het dus niet alleen noodzaak om naar pijnbestrijding te kijken, maar naar je gehele leefstijl. Dat kan soms best lastig zijn om daar je draai in te vinden. Houd er ook rekening mee dat resultaat soms best even op zich kan laten wachten. Wil je meer informatie over fibromyalgie,voeding en leefstijl of wil je geholpen worden om je klachten te verminderen. Neem dan gerust contact met ons op.

Janneke is ervaringsdeskundige wat betreft het leven en omgaan met fibromyalgie. Lees hier haar verhaal. 

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF