Gezond en fit afvallen zonder dieet, kan dat? Ja, dat kan! Hoeveel mensen beginnen niet aan een crash dieet om vervolgens helemaal energieloos en gefrustreerd te roepen ‘ ik stop ermee hoor, ik sport veel meer maar ik voel me slap en futloos en ik val niet of nauwelijks af’. Waar gaat het mis? Wat is een crash dieet en wat doet een crash dieet met je lichaam en geest?

Gezond en fit afvallen zonder dieet.

Gezond en fit afvallen zonder dieet, kan dat? Ja dat kan! Maar eerst even een uitleg. Wat doet een crash dieet en wat gebeurd er tijdens het volgen van een crash dieet in je lichaam.

Wat is een crash dieet?

Een crash dieet of zoals het ook wel wordt genoemd, een zeer laagcalorisch dieet, is een dieet wat weinig kilocalorieën bevat om zo snel mogelijk een paar kilogram lichaamsgewicht te verliezen. Bij een zeer laagcalorisch dieet wordt de glycogeenvoorraad geheel aangesproken. Met het vrijkomen van glycogeen komt er ook veel vocht vrij. Snel en veel gewichtsverlies zoals bij een crash dieet kan hierdoor al voor een deel worden verklaard. Vijf kilogram afvallen per week? Helaas is dit niet allemaal lichaamsvet wat verdwijnt maar vooral vocht en spiermassa. Juist iets wat je niet kwijt wil raken!

Waarom kiezen mensen voor deze dieetvorm?

Mensen volgen zo’n crash dieet vaak vlak voor hun bruiloft, (zomer) vakantie of voor een andere speciale gelegenheid, waar ze net even wat slanker willen ogen en/of zijn. Het dieet is zeker niet geschikt om lang te volgen. Geeft het blijvend resultaat? Meestal niet. Mensen vallen in het begin gemakkelijk een paar kilogram af (vooral vocht en spiermassa), maar hoe langer ze het dieet volgen, hoe lastiger het wordt om lichaamsgewicht te verliezen. Het crash dieet zorgt voor een verminderde calorie inname maar past niet de (slechte) eetgewoonten aan. Men gaat na het volgen van het crash dieet weer op de ‘oude voet’ verder. Met het gevolg dat de verloren kilo’s er direct weer aanzitten + vaak wat extra kilo’s.

Gezond en fit afvallen zonder dieet

De gevolgen van een crash dieet.

Als mensen stoppen met het crash dieet en weer ‘gewoon’ gaan eten, komen de meeste mensen weer in lichaamsgewicht aan. Vaak nog meer dan dat ze voor het crash dieet wogen. Kortom vaak nog meer frustratie. Vaak voelen mensen die zo’n dieet voor een langere periode volgen zich energieloos, vermoeid, chagrijnig en hebben ze moeite zich te concentreren op bijvoorbeeld hun dagelijkse werk. Als men het dieet voor een langere periode volgt, kan er ook een vitamine en mineralen tekort ontstaan. Belangrijke stofjes die ons lichaam wel nodig heeft om goed te kunnen functioneren en om onszelf gezond en fit te voelen. Ook zal je lichaam na de extreme situatie van schaarste, alle voedingsstoffen gaan opslaan in de vorm van vetweefsel voor als het weer in een ‘noodsituatie’ – bijvoorbeeld weer een crash dieet, terechtkomt.

Verlies van spiermassa.

Hoe minder spiermassa iemand heeft, hoe minder energie die spiermassa verbruikt. Dus je hebt ook minder kilocalorieën nodig per dag. Het nadeel van het verlies van spiermassa tijdens het volgen van een crash dieet is daarom dat de ruststofwisseling erdoor ook omlaag gaat. Dit zorgt ervoor dat je als je je oude eetgewoonten weer oppakt, je vaak meer aankomt in lichaamsgewicht omdat je teveel kilocalorieën binnen krijgt dan dat je verbrand.

Gezond en fit afvallen zonder dieet.

Kenmerkend voor verantwoord afvallen is dat de hoeveelheid vetweefsel afneemt, terwijl er geen gezondheidsschade is. Een halve tot één kilogram per week in gewicht afvallen is perfect. Dit zorgt ervoor dat je langzaam en geleidelijk afvalt in gewicht met het behoud van spiermassa en het verlies van vetweefsel. Ga je naast het aanpassen van je eetpatroon ook erbij (meer) sporten dan zal je na verloop van tijd zien dat je vetweefsel afneemt en je spiermassa toeneemt. Je lichaam wordt ‘strakker’. Als je naast het bijhouden van je gewicht ook bijvoorbeeld je buikomvang gaat bijhouden dan zal je zien dat je daar ook centimeters verliest.

Dus als je een keer niet in gewicht bent afgevallen en ook niet bent aangekomen, maar wel centimeters kwijt bent, dan kun je dus zeggen dat je wel vetweefsel kwijt bent geraakt en in spierweefsel bent ‘aangekomen’. Spierweefsel weegt meer als vetweefsel, dus dat verklaart meestal het stabiele getal op de weegschaal na verloop van tijd met het aanpassen van je leefstijl met gezond eten en drinken en (meer) sporten.

Is tien kilo afvallen in 4 weken haalbaar en verstandig?

Het antwoord is nee. Het is niet een gezonde manier voor het verliezen van lichaamsgewicht. Reclame uitingen in de media, op Facebook en andere social media kanalen die beweren hét dieet te hebben waarmee je zoveel afvalt, zijn niet helemaal eerlijk tegen je. Vaak gaat het om crash diëten of om diëten waar bijvoorbeeld bijna alle koolhydraten uit worden geschrapt. Gevolg? Regelmatig een honger gevoel, futloos, humeurig en het vervelendste, na het beëindigen van het dieet weer in lichaamsgewicht aankomen. Dus de conclusie; tien kilo afvallen in vier weken, begin er niet aan. Doe het liever in een rustig tempo. Dit zorgt voor geleidelijk aan blijvend gewichtsverlies.

Hulp bij afvallen.

Wil je graag voedingsadvies of hulp bij afvallen? Of wil je meer informatie? Kijk dan bij Programma: Gezond & Fit of vul het contactformulier in. Onze TPPR coaches helpen je graag met het kiezen van het juiste programma.

Liefs,

Janneke van Valkenburg
Meer informatie over mijzelf kan je op mijn profiel pagina lezen.