Diabetes 2 en een gezonde leefstijl.

diabetes type 2 en gezonde leefstijl

Diabetes type 2 en een gezonde leefstijl.

Diagnose diabetes type 2? Dan zal je leven er echt anders uit gaan zien.

Een gezonde manier van leven maakt het leven met deze diagnose echter een stuk prettiger. Gezonder eten en veel bewegen bij diabetes betekent vaak een afname van de voorgeschreven medicatie. Bewegen? Jazeker, want ook met diabetes kun je prima aan sport en beweging doen.

Bewegen is goed voor je lichaam, je lichaamsgewicht en zeker ook voor de bloedglucosewaarden. Bovendien reduceer je de mogelijkheid op complicaties. Veel mensen met diabetes twijfelen echter om te gaan sporten. Zet dan eerst eens voor jezelf op een rij wat je met sporten wilt bereiken. Is dat je beter willen voelen, of wil je meer energie krijgen? Wil je afvallen of wil je gewoon de stress van je af sporten? Wees altijd realistisch in je doelstellingen en kijk welke sport of soort beweging bij je past.

Een hypo voorkomen.

Ben je overtuigd van een bepaalde sport, maak dan een trainingsprogramma. Dit kun je het best doen met een leefstijladviseur die kennis heeft van sport/bewegen en voeding.. Ben je begonnen? Schrijf je vorderingen op en noteer ook de problemen waar je tegenaan loopt. Bewegen en sport hebben invloed op de glucosewaarden in je bloed. Door te sporten gaan de waardes naar beneden en bestaat de kans op een te laag bloedsuiker. Meten is weten en in die wetenschap kun je altijd op tijd anticiperen en een zogenoemde hypo voorkomen. Check je waardes voor het sporten. Zit je tussen de 8 en 20 mmol/l, dan kun je aan de slag. Ben je aan het sporten, dan bestaat de kans op een hypo. Voorkom dit door minder insuline te nemen. Neem in plaats daarvan wat meer koolhydraten. Drink daarnaast genoeg.

Minder stress.

In z’n algemeenheid kun je stellen dat een half uurtje per dag bewegen een meer dan goed effect op iedereen heeft, maar zeker als je diabetes type 2 hebt. Soms heb je door te bewegen zelfs minder medicatie nodig. Je voelt je ook veel beter en bewegen zorgt voor soepele bloedvaten en spieren en een beter uithoudingsvermogen. Het reduceert stress en je humeur zal verbeteren. Ook het functioneren van je nieren worden positief beïnvloed en dat geldt ook voor je percentage aan vet, je bloeddruk en de botdichtheid. Ook koolhydraten worden beter opgenomen.

Beperk vrije suikers.

Wil je gezonder leven maar wil je liever niet sporten? Ook dat kan. Fiets dan wat vaker en laat de lift links liggen en neem de trap. Parkeer je auto verder van je plek van bestemming en wandel na het avondeten. Een goede leefstijl betekent ook kiezen voor de juiste voeding. Neem meer groente en fruit, eet vaker bruine bonen, kikkererwten en linzen. Ook volkorenproducten zijn aan te raden, net als olijfolie. Beperk daarentegen vrije suikers, suikers die vooral aan producten als gebak, frisdrank, sausjes, suikers en honing worden toegevoegd. Deze suikers verhogen heel snel je bloedglucose. Ga daarnaast voor enkelvoudig en onverzadigd vet. Maar maak je niet al te druk om het verzadigde vet in bijvoorbeeld zuivelproducten. Neem eens per week vis en alcohol mag, mits je de invloed van alcohol op je lichaam kent.

Een gezonde leefstijl maakt leven met diabetes type 2 een stuk aangenamer. Zoveel is zeker.

Om je klachten te verminderen is belangrijk te kijken naar je gehele leefstijl. Dat kan soms best lastig zijn om daar je draai in te vinden. Het kan dan fijn zijn daar hulp bij te krijgen. Wil je een afspraak plannen of meer informatie? Bel ons gerust +31 (0)30 888 6546 of neem contact met ons op.

 
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF