Hardlopen en afvallen.

hardlopen en afvallen

Hardlopen en afvallen.

Begin met hardlopen om je verbranding een boost te geven.

Je gaat graag uit en wilt wel eens wat lekkers eten, maar de volgende ochtend heb je alweer spijt van dat lekkere diner van gisteren. Je ziet je gewicht weer plussen op de weegschaal. Vanzelfsprekend pak je je gezonde eetpatroon gewoon weer op. Maar wat kan je nou eigenlijk doen om wat sneller van die extra pondjes af te komen en/of overgewicht te voorkomen? Waarschijnlijk heb je wel eens aan hardlopen gedacht. Waarom is hardlopen een goed idee?

Meer dan 4 miljoen Nederlanders lopen hard.

En dat is natuurlijk niet voor niets. Het mooie aan deze sport is, dat je overal kan hardlopen. Je krijgt er energie van en diverse onderzoeken tonen aan dat het gezond voor je is. En loop je regelmatig hard, heb je een gezonde leefstijl en let je op je voeding dan is het een goede manier om extra calorieën te verbranden en sneller af te vallen of om op gewicht te blijven. Een half uur hardlopen is toch al goed voor 300 tot 400 calorieën extra.

Begin met hardlopen.

Hardlopen is een relatief goedkope sport om mee te beginnen. Je kunt het doen wanneer jij er tijd voor hebt. Of het nu één, twee of drie keer per week is. Jij bepaalt je eigen schema en bepaald zelf wanneer je gaat sporten. Dit maakt het goed te combineren met een drukke (werk)week. Zo kan je lekker rustig voordat je gaat werken naar buiten voor een rondje of lekker je hoofd leeg maken tijdens het rennen na een drukke dag.

Neem eventueel een loopmaatje mee. Zo is het ook nog eens gezelliger en hou je elkaar gemotiveerd. Vind je het fijner om alleen te lopen, maak het dan leuk voor jezelf. Want dat is het allerbelangrijkste; Hardlopen moet je een goed gevoel geven.

Klaar voor de start.

Als je begint met hardlopen is het echt niet nodig om direct te investeren in de meest hypermoderne kleding of het nieuwste hardloophorloge. Het is wel erg belangrijk dat je de juiste sportschoenen gebruikt om te trainen. Het hardlopen op verkeerde schoenen is een vaak gehoorde reden van een blessure. Bij een speciaalzaak kan je voeten laten opmeten. Door middel van een video-analyse kan de juiste schoen voor jou worden gevonden. Hier wordt ook rekening gehouden met je gewicht en daarbij horende demping in je schoen. Een goed paar hardloopschoenen kost tussen de €100 en €135. Je kan hier ongeveer 1000 kilometer mee lopen. Vanaf dat moment zullen de schoenen minder demping hebben en is de zool zodanig versleten dat je nieuwe schoenen nodig hebt. Een beginnende loper doet ongeveer een jaar tot anderhalf jaar met een paar schoenen.

Bouw langzaam op.

Je bent er klaar voor! Dan denk je waarschijnlijk, vol met adrenaline, ik ga ervoor! Maar na enkele 100 meters gerend te hebben merk je dat je energie sneller opraakt. Je voelt je hartslag in je keel en raakt buiten adem. Een valkuil is dan natuurlijk dat je motivatie weer verdwijnt als sneeuw voor de zon. Je schoenen verdwijnen in de hoek van de gang en dit avontuur blijft bij dat ene rondje. Onderschat niet hoe zwaar het in het begin kan zijn. Begin dus nooit voluit te lopen zonder juiste voorbereiding. Verlang niet het onmogelijke van jezelf en hou je doelen reëel.
Zorg dus dat je altijd je spieren opwarmt en train zeker in het begin langzaam en opbouwend. Zo heb je meer kans op succes bij de strijd tegen overgewicht. Luister daarbij altijd naar je lichaam, als je spierpijn hebt of blessures gun je lichaam dan de tijd om te herstellen. Doe je dit niet, kunnen je klachten juist verergeren en duurt het langer voor je weer kunt lopen.

Train zwaarder.

Als je eenmaal in het ritme bent van de trainingen, ga dan langzaam een stap verder. Zorg dat je de training varieert en zwaarder maakt. Ren bijvoorbeeld harder op kleinere stukken, pak heuvels en bruggen. De trainingen met een interval element zijn zeer effectief bij het afvallen. Hierdoor verband je langer en beter calorieën.

Niet alleen het opwarmen van de spieren is overigens belangrijk, zorg ook voor de juiste houding tijdens het lopen. Zeker bij de zwaardere trainingen is dit belangrijk. Hou je hoofd recht en kijk ver vooruit.

De meest gemaakte fouten van mensen die willen afvallen met hardlopen.

1. After workout snack.

Met een loop van 30 minuten verbrandt je tussen de 300 en 400 calorieën. Dit is erg fijn als je wilt afvallen. Alleen worden deze calorieën snel teniet gedaan als je jezelf beloond met een Latte Macchiato en een koekje. Jezelf belonen mag zeker. Maar denk dan eerder aan een rijstwafel met plakjes appel en kaneel of bakje magere yoghurt en vers fruit. Als beginnende loper hoef je geen extra eiwitten te eten voor herstel. Met een gevarieerd en gezond voedingspatroon krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Op ons receptenblog vind je recepten die passen in een gezond voedingspatroon.

2. Gaan hardlopen op een nuchtere maag.

Je hoort het vrij vaak. Je valt sneller af als je gaat hardlopen op een nuchtere maag. Deze methode is niet helemaal van toepassing als je begint met hardlopen. Op het moment dat je nuchter gaat hardlopen verbruiken je spieren eerst het opgeslagen glycogeen. Pas op het moment dat je opgeslagen glycogeen is op verbruikt, dit is na zo’n 60 tot 90 minuten, begint je lichaam vet te verbranden. Dit is wat je graag wilt. Vaak is op dat moment je energie redelijk op en ga je langzamer lopen of ben je klaar met je loop. Er zijn methodes om deze verbranding te trainen. Alleen als je begint met hardlopen is het belangrijker om het leuk te vinden en dan komen deze trainingsvormen vanzelf.

3. Hoge verwachtingen hebben.

Door hard te lopen komen er allerlei processen in gang in je lichaam. Fysiek, maar zeker ook mentaal. Langzaam zal je merken dat je meer energie krijgt en je voelt je fitter. Je pakt vaker de fiets in plaats van de auto. Je neemt niet de lift, maar pakt de trap. Dit speelt allemaal mee in je algemene conditie. Hierdoor zal je sneller afvallen. Een kilo per week is haalbaar en kan op een gezonde manier. Misschien lijkt dit niet veel, maar meer dan 10 kilo afvallen in 3 maanden is heel erg goed.

4. Menu aanpassen.

Als je zwaarder bent, verbrand je tijdens het hardlopen meer calorieën. Je zal merken dat de kilo’s er steeds langzamer vanaf gaan als je conditie toeneemt en je gewicht daalt. Waarschijnlijk komt dit omdat je precies hetzelfde eet als toen je met deze sport begon. Het aanpassen van je menu is dan noodzakelijk om weer af te vallen. Je stofwisseling past zich namelijk aan naar je gewicht en conditie.

Hulp bij hardlopen en afvallen?

Ben je begonnen met hardlopen om extra kilo’s kwijt te raken, maar lukt het niet om af te vallen? Of wil je graag beginnen met een gezonde leefstijl, maar weet je niet zo goed waar je mee moet beginnen. Wij denken graag met je mee en kijken of we je kunnen helpen. Bel ons gerust voor een kennismakingsgesprek. Ons telefoonnummer is +31 (0)30 888 6546 of vul het contactformulier in.

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF