Het berekenen van kilocalorieën, is dat noodzakelijk of juist frustrerend? Iedereen kent het vast wel, je volgt een dieet en je ‘moet’ kilocalorieën tellen. Dit omdat je dan weet hoeveel je nog zou mogen eten. Het werkt vaak heel frustrerend en het kost ook nog eens erg veel tijd. Maar wat zijn eigenlijk kilocalorieën? En waarom ‘moet’ men ze tellen tijdens het volgen van een dieet? Hieronder kan je lezen wat de fabels en de feiten zijn over kilocalorieën. En nee, het zijn geen beestjes die s’nachts je kleding een maat kleiner maken. 🙂

Wat zijn calorieën of kilocalorieën?

Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie. Het is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graad Celsius te verwarmen. Het verschil tussen een calorie en een kilocalorie is een factor 1000, 1 kilocalorie is dus 1000 calorieën. Vaak wordt de hoeveelheid calorieën van voedingsmiddelen weergegeven in kilocalorieën (kcal).

Waarom is inzicht hebben in het caloriegebruik nuttig?

Wil je lichaamsgewicht kwijtraken en/of wil je meer spiermassa ontwikkelen, dan kan het berekenen en bijhouden van kilocalorieën in het begin van het aanpassen van je eetpatroon handig zijn. Dit kan je ook helpen met het maken van de juiste keuzes. Zo weet je namelijk precies hoeveel kilocalorieën je binnenkrijgt. Ook krijg je op deze manier inzicht hoeveel calorieën er per product in zitten. Je kunt een betere productkeuze maken. Het is natuurlijk niet nodig om kilocalorieën te blijven tellen en bijhouden. Dit werkt op een gegeven moment frustrerend en na een tijdje weet je heel goed welke producten je kan gebruiken en welke je beter kunt laten staan of af en toe kunt eten.

Welke voedingsstoffen leveren calorieën?

Energie wordt geleverd door verschillende voedingsstoffen. Zoals hierboven toegelicht is een calorie een maat voor de hoeveelheid energie. hieronder staan verschillende voedingsstoffen met hun eigen energiewaarde.

  • Eén gram koolhydraten en één gram eiwit leveren allebei 4 kilocalorieën.
  • Eén gram vet levert 9 kilocalorieën.
  • Ook worden er voor alcohol 7 kilocalorieën berekent.

 

 

Water, vitamines en mineralen leveren geen kilocalorieën. Wil je zelf eens berekenen hoeveel kilocalorieën je gemiddeld per dag binnenkrijgt? Kijk dan eens naar de Eetmeter van Het Voedingscentrum. Maak eerst een persoonlijk account aan. Zo kan je gemakkelijk op je mobiele telefoon of pc bijhouden hoeveel je per dag aan kilocalorieën binnen krijgt of hoeveel kilocalorieën een bepaald voedingsmiddel bevat.

Hoeveel calorieën hebben we gemiddeld per dag nodig.

Hoeveel calorieën we nodig hebben verschilt per persoon. Het ligt eraan of je man of vrouw bent, je leeftijd heeft invloed en ook hoeveel je beweegt op een dag. Ouderen mensen hebben minder calorieën nodig omdat de stofwisseling vertraagt. Kinderen hebben weer meer calorieën nodig omdat ze in de groei zijn. Mannen hebben meer calorieën nodig omdat ze meer spiermassa hebben dat ook in rust meer energie verbruikt als bij een gemiddelde vrouw. Bij een actieve leefstijl verbruik je meer calorieën dan bij een zittend bestaan. Uiteraard bestaan er uitgangspunten berekent op de gemiddelde man of vrouw. Er wordt aangegeven dat een volwassen vrouw met een zittend beroep en weinig beweging in haar vrije tijd 2000 kilocalorieën (kcal) nodig heeft per dag. Een man met dezelfde inactieve leefstijl heeft gemiddeld een energiebehoefte van 2500 kilocalorieën (kcal) per dag. Uiteraard verschilt dit per persoon.

Calorieverbruik.

Als we bewegen verbruiken we calorieën. Want om te kunnen bewegen hebben we energie/brandstof nodig. De beweegnorm voor volwassenen is iedere dag minimaal dertig minuten bijvoorbeeld stevig doorwandelen of fietsen. Mensen die aan gewichtsbeheersing doen (dit zijn personen die in lichaamsgewicht zijn afgevallen en op hun huidige gewicht willen blijven zitten) ligt de norm hoger, namelijk 60 minuten bewegen per dag, bijvoorbeeld stevig doorwandelen of fietsen. Eén kilogram lichaamsvet heeft een energiewaarde van ongeveer 7700 kcal. Om één kilogram vetmassa te verliezen moet er dus zo’n 7700 kcal meer worden verbruikt dan het lichaam nodig heeft.

Hoeveel calorieën verbruik je gemiddeld per activiteit? Ik heb een klein lijstje met activiteiten hieronder opgeschreven zodat je kunt zien hoeveel calorieën je verbrand met een bepaalde activiteit.

  • Wandelen: 30 minuten = 130 kcal.
  • Fietsen: 30 minuten = 140 kcal.
  • Zwemmen: 30 minuten = 210 kcal.
  • Joggen: 30 minuten = 245 kcal.
  • Hardlopen: 30 minuten = 330 kcal.
  • Huishoudelijk werk zoals stofzuigen of dweilen: 30 minuten = 90 kcal.
  • Aerobics 30 minuten = 210 kcal.
  • Dansen 30 minuten = 210 kcal.
  • Traplopen 30 minuten = 280 kcal.

Het gaat in bovengenoemd rijtje over een volwassen persoon met een normaal postuur.

Wil je graag meer weten over afvallen of werken aan een gezonde leefstijl waar een gezond gewicht bij hoort? Kijk op onze website naar de diverse programma’s die we aanbieden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. De coaches van TPPR helpen je graag met het maken van de juiste keuze.

Getagd op: