Afvallen lijkt in theorie heel erg simpel. Je eet minder dan je verbrandt en je valt af in gewicht.

Deze theorie klopt, alleen is het niet zo eenvoudig als dat dit in eerste instantie lijkt. Naast het lichamelijke proces van afvallen, komt ook het mentale aspect om de hoek kijken. Dagelijks starten veel mensen met het voornemen om af te gaan vallen. Allemaal om een andere reden. Je wilt 5 kilometer kunnen hardlopen. Je wilt strakker in je vel zitten of je baalt enorm dat je dat ene leuke jurkje niet meer past. Zoveel redenen, en ook zeker zoveel oorzaken waardoor iemand in gewicht is aangekomen. De een gaat de strijd tegen de kilo’s zelf aan en de ander heeft liever hulp bij afvallen,

Wat heeft het jojo-effect voor invloed op je zelfvertrouwen?

Mensen starten zonder plan met een willekeurig dieet en boeken vaak snel resultaat. Ze vallen kilo’s af en binnen de kortste keer behalen ze hun doel. Men krijgt complimenten en het zelfvertrouwen stijgt. Wetenschappelijk is bewezen dat mensen afvallen associëren met een aantal aspecten, zoals het ergens goed in zijn, met waardevol zijn en met schoonheid. Naar mate de tijd verstrijkt vallen mensen weer terug in hun oude eetpatroon en gedrag. De kilo’s komen terug, het zogenoemde jojo-effect. Dit heeft logischerwijs niet alleen invloed op het lichaam maar  ook op het zelfvertrouwen. Dit mentale aspect zorgt ervoor dat mensen in een vicieuze cirkel komen, waarin motivatie, zelfvertrouwen en gewichtstoename een neerwaarts effect op elkaar hebben.

Voorbereiding is het halve werk.

Zoals met heel veel dingen is ook met afvallen en aankomen in gewicht, een goede voorbereiding het halve werk. Daarom is het belangrijk om  te bepalen of iemand er echt klaar voor is. Wat is de motivatie en de bereidheid om het eetpatroon aan te passen. Is er hulp bij afvallen nodig? Zijn de antwoorden op deze vragen positief, dan is de volgende stap om te bepalen wat voor type eter iemand is.  Wij helpen je hier graag mee. Als je weet wat voor type eter je bent, dan heb je daarmee ook de sleutel in handen die de deur opent naar een gezonder eetpatroon. Kennis over je eetgedrag is dus heel belangrijk om de beste tactiek te kiezen om te kunnen afvallen. Wil je hier meer informatie over, lees dan het artikel over eetgedag.

Hulp bij afvallen.

Als je er klaar voor bent stellen we samen een doel vast. Soms in kilo’s, maar dat kan ook in centimeters. Een halve kilo tot een kilo per week is heel goed haalbaar en een gezonde manier om geleidelijk gewicht te verliezen. Ieder persoon is uniek en de resultaten van de één, zijn absoluut geen graadmeter voor een ander. Simpel gezegd moet de één er veel meer moeite voor doen dan de ander.

We beginnen met het analyseren van je huidige eetpatroon. Hiervoor hou je gedurende één week een eetdagboek bij. Tijdens de intake bespreken we je dagboek. Je wordt dan ook uitgebreid gewogen en gemeten.

Voedingsschema op maat.

Met al deze gegevens maken we een voedingsschema op maat voor je.

In het begin val je altijd iets meer af als je het voedingsschema hebt ontvangen en mee gaat beginnen. Dit is afhankelijk van je startgewicht en spiermassa. Zwaardere mensen hebben meer spiermassa en zullen dus meer verbranden als ze met het programma gestart zijn. Succes zorgt bij iedereen voor motivatie. Daarom stellen we doelen op. Niet te gemakkelijk, maar wel haalbaar. Gedurende het traject sturen we bij en passen we het eetschema aan. Afhankelijk van het tariefplan is er intensief contact met je foodcoach. Vragen, opmerkingen of twijfels kan je dagelijks via e-consult sturen of bespreken in een wekelijks consult. Wij weten dat hulp bij afvallen erg fijn is.

Aanpassen van je menu is lastig en wees hierin ook mild voor jezelf. Gaat het een keer mis, pak dan de draad weer op en kijk vooruit naar je doel.

Niet het juiste moment om af te vallen in gewicht.

Soms is het beter om even te wachten en niet te beginnen met afvallen, bijvoorbeeld als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Vanzelfsprekend is gezonde voeding in beide gevallen wel erg belangrijk. Bij ziekte of bij een BMI lager dan 18,5 of hoger dan 30, ga dan altijd eerst naar de huisarts.

De visie van TPPR voor hulp bij afvallen.

Onze aanpak is altijd individueel en intensief. Geen algemeen dieet, maar een oplossing op maat.

Je lichaam is uniek en dat vraagt altijd om een unieke aanpak. Daarom bieden wij een programma dat helemaal is afgestemd op jouw specifieke situatie. Wij kijken naar je eetgewoonten en manier van leven. Natuurlijk houden we rekening met je huidige gezondheid en medische verleden als we samen een programma samenstellen.

Daarna stellen wij samen met jou een realistisch en haalbaar doel vast. Je leert en ontwikkelt jezelf door te doen. Samen gaan we aan de slag. Gezonde voeding speelt de hoofdrol.

Onze aanpak is altijd gericht op waarneembaar resultaat. Gedurende het maatwerk traject sturen we bij, passen we aan en evalueren we om altijd het beste uit jezelf te halen.

Wij weten dat het veranderen en aanpassen van je menu en manier van leven moeilijk is. Wij ondersteunen je met persoonlijke intensieve begeleiding en ook praktische tips. Door onze effectieve aanpak, welke gericht is op jouw persoonlijke ontwikkeling streven wij naar blijvend resultaat.

Omdat TPPR Health & Performance VOF is aangesloten bij BGN is er vaak een (gedeeltelijke) vergoeding uit het aanvullende pakket van je zorgverzekeraar. Kijk bij Vergoedingen door zorgverzekeraars of jouw zorgverzekeraar een vergoeding geeft voor behandeling.

Meer informatie.

Heb je een vraag over het Programma: Gezond & Fit ? Bel of mail ons gerust. Ons telefoonnummer is +31 30 888 6546 of stuur een bericht met behulp van het contactformulier.

Getagd op: