Kaas, onderdeel van de Schijf van Vijf. Niet weg te denken uit ons dagelijks eetpatroon.

Kaas, onderdeel van de Schijf van Vijf

Kaas, onderdeel van de Schijf van Vijf.

Kaas is niet weg te denken uit ons dagelijkse voedingspatroon. De meeste Nederlanders eten minimaal één of meerdere keren per dag kaas. Op brood, tijdens het avondeten, bij de borrel of zo uit het vuistje. Kaas bevat belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamines en mineralen zoals calcium, fosfor, B12 en vitamine K.

Melk.

Melk is de basis voor het produceren van kaas. Het is een natuurlijke bron van voedingsstoffen en is de basis voor heel veel zuivelproducten, zoals bijvoorbeeld kaas. In melk zitten o.a. eiwitten, calcium, fosfor, kalium, vitamine B2, vitamine B12 en kleine hoeveelheden vitamine A. Veel van deze voedingsstoffen vind je ook terug in kaas. Deze voedingsstoffen heeft het menselijk lichaam dagelijks nodig om goed te kunnen functioneren.

Het produceren van kaas.

Voor het produceren van één kilo kaas is ongeveer 10 liter melk nodig. De natuurlijke voedingsstoffen die in de melk aanwezig zijn, zitten ook in de kaas. Kaas wordt gemaakt van melk die eerst gepasteuriseerd (kort verhit) is. Hier wordt een starter cultuur en stremsel aan toegevoegd. Door deze toevoegingen gaan de eiwitten stollen en ontstaat er een vaste substantie (de wrongel)  wat overblijft is het vocht (de wei). De wrongel wordt samen-geperst zodat er nog meer vocht uitgeperst wordt. Hierna gaat de kaas in een pekelbad. Door het pekelbad krijgt de kaas zijn smaak. Ook verbetert het de vorm en de textuur van de kaas. Ook is de kaas langer houdbaar hierdoor. Als al deze processen achter de rug zijn dan gaat de kaas op de plank om te rijpen. Dit rijpen duurt minimaal 4 weken, maar kan ook veel langer duren. Soms wel jaren.

Kaas, onderdeel van de Schijf van Vijf

Vetten in de kaas.

Zes tot zo’n drieëndertig procent van de kaas bestaat uit vet. Vet is een belangrijke smaakmaker van de kaas. Hoe vetter de kaas is, hoe smeuïger hij is. Ongeveer twee derde deel van het vet in kaas is verzadigd vet. Nu wordt er overal aangeraden om zoveel mogelijk verzadigd vet te vervangen voor onverzadigd vet dit omdat onverzadigde vetten een gunstigere uitwerking hebben op het cholesterolgehalte in ons lichaam. Nu zijn er diverse onderzoeken geweest naar de gevolgen van verzadigd vet in onder andere kaas. Normaal gebruik, dus het gebruik van kaas en andere zuivelproducten volgens het advies wat staat beschreven in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, heeft een neutraal effect op onze gezondheid. Je kan ook kazen kopen met een lager verzadigd vetgehalte. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een 20+ of 30+ kaas. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 20+ of 30+ kaas te eten.

Lactose.

Mensen met een lactose intolerantie denken vaak dat ze kaas niet kunnen verdragen. Dit is niet altijd waar. Iemand met lactose intolerantie kan verspreid over de dag ongeveer 12 gram lactose verdragen. Dit staat gelijk aan ongeveer 250 ml. melk verspreidt over de gehele dag. Natuurlijk verschilt dit per persoon, de een verdraagt lactose in meerdere of in mindere mate. Deze personen kunnen vaak een plakje kaas wel verdragen omdat tijdens het maken van kaas een deel van de lactose verdwijnt. De resterende lactose wordt afgebroken door melkzuurbacteriën. Harde kazen die langer dan 4 weken hebben gerijpt, bevatten minder dan 0,1 % lactose. Doordat het lactose percentage erg laag is, kunnen mensen met een lactose intolerantie ook genieten van kaas en ook profiteren van de goede voedingsstoffen die in de kaas van nature aanwezig zijn.

Calcium.

Calcium is een mineraal en belangrijk voor ons lichaam. In het menselijk lichaam wordt calcium gebruikt voor de ontwikkeling en het onderhoud van het skelet en de tanden. Bot is dynamisch weefsel. Het wordt voortdurend aangemaakt en afgebroken. Een goede calciuminname is daarom van belang op alle leeftijden. Eén glas melk (250 ml.) bevat ongeveer 30% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium.

Meer informatie:

Wil je graag meer weten over de Schijf van Vijf en of jijzelf voldoende producten uit de Schijf van Vijf eet dagelijks? Of wil je voedingsadvies omdat je lactose intolerant bent? Plan een afspraak of bel voor meer informatie op +31 (0)30 888 6546 of vul het contactformulier in. Wij helpen je graag.

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF