Koolhydraatarm dieet onder vuur.

koolhydraatarm

Koolhydraatarm dieet onder vuur.

Je komt de bewering overal tegen; Met het schrappen van toegevoegde suikers uit je menu voorkom je diabetes en overgewicht. Deze bewering klopt. Maar het is niet noodzakelijk om daar een koolhydraatarm dieet voor te volgen.

Het volgen van een koolhydraatarm dieet ligt onder vuur. In een review geschreven door professor Fred Brouns van de Universiteit Maastricht (UM) stelt hij dat het goed is om minder koolhydraten te nemen, maar niet om de inname helemaal te stoppen. De professor concludeert dit nadat er twee internationale overzichtspublicaties zijn verschenen over dit onderwerp.

De focus van dit internationale onderzoek lag op twee koolhydraatarme diëten. Het koolhydraatarm dieet (50 tot 150 gram koolhydraten per dag) en het ketogeendieet (maximaal 50 gram koolhydraten per dag).

Koolhydraatarm dieet.

Inname 50 tot 150 gram koolhydraten per dag.

Het Atkins-dieet is het bekendste koolhydraatarme dieet. Koolhydraatarme diëten komen neer op een eetpatroon met veel vet en eiwit en weinig koolhydraten, zoals suikers en zetmeel. In het dieet ontbreken dan ook vaak brood, graanproducten, aardappelen, rijst en pasta. Hooguit zijn deze producten zeer beperkt toegestaan in een latere fase. Daardoor wijkt het koolhydraatarme dieet sterk af van het gangbare Nederlandse eetpatroon en het advies van de gezondheidsraad. De gerechten in de dieetmenu’s bevatten vaak producten met veel vet en eiwit, zoals vlees, kaas, eieren, room, boter en mayonaise.

Ketogeendieet.

Inname maximaal 50 gram koolhydraten per dag.

Het ketogeendieet is een extreem streng dieet, dat bestaat uit een minimale koolhydraat- en eiwitinname en een verhoogde vetinname. Je schrapt vrijwel alle koolhydraten uit je dagelijkse menu. Een ketogeen dieet bootst de reactie van het lichaam op honger na door gebruik te maken van vet als primaire energiebron bij het ontbreken van een adequate koolhydraatbron in de voeding. Je brengt je lichaam in een ketogene toestand. De meningen in de medische wetenschap lopen zeer uiteen over de mogelijke gevolgen van deze manier van het verbranden van vet en afvallen.

Effecten koolhydraatarm dieet op de lange termijn.

Hoewel deze manieren van afvallen erg succesvol lijken, is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs over de lange termijneffecten van een koolhydraatarm dieet. In de media word je overladen met succesverhalen en schijnbaar wetenschappelijke onderbouwingen over het succes van deze manier van afvallen. Beweringen als 10 kilo afvallen binnen tien dagen zijn meer regel dan uitzondering hierin.
Volgens professor Brouns;”Er zijn op dit moment eigenlijk geen betrouwbare gegevens beschikbaar over de gezondheidsvoordelen van een zeer koolhydraatarm dieet op de lange termijn,’ Hij komt tot die conclusie na twee internationale overzichtsstudies
Uit zijn review blijkt dat een koolhydraatarm dieet moeilijk vol te houden is. Volgens het onderzoek is een voedingspatroon dat minimaal 100 tot 150 koolhydraten per dag bevat beter vol te houden.

koolhydraatarm diet

Lage hoeveelheid vezels in koolhydraatarm dieet.

Verder geven de studies naar de korte termijneffecten van het koolhydraatarm dieet zowel positieve als negatieve effecten aan. ‘Vooral de lage hoeveelheid vezels en het hoge vetgehalte van een koolhydraatarm dieet leidt tot ongunstige invloeden op de darmflora,’ aldus Brouns.

Ook komt uit het onderzoek naar voren dat het niet uit maakt welk dieet er gevolgd wordt voor gewichtsafname. Zo zorgt elk dieet dat zich richt op een calorie-inname lager dan de caloriebehoefte van iemand voor een afname in gewicht.

Internationaal onderzoek.

Daarnaast werkte Brouns mee aan een internationaal onderzoek waarin de voedingsrichtlijnen van tien voedingsautoriteiten zijn vergeleken. Hierin kwam volgens hem duidelijk naar voren dat de inname van toegevoegde suikers drastisch verlaagd moet worden.

Verder wordt door geen voedingsautoriteit een koolhydraatarm dieet aanbevolen, aldus de hoogleraar. ‘Belangrijk is wel dat er sprake is van het kiezen van koolhydraatbronnen met een hoog vezelgehalte en vooral onverzadigde vetbronnen.

Maar het meest effectief in het voorkomen van overgewicht en diabetes is een gelijktijdige aanpassing van meerdere leefstijlfactoren. Denk daarbij naast gezond eten ook aan minder eten, stoppen met roken, matig alcoholgebruik en meer beweging,’ aldus Brouns.

Gezonde leefstijl.

Wil je graag wat meer weten over het verliezen van gewicht? Of wil je onder professionele begeleiding werken aan een gezondere leefstijl? Kijk op onze website naar de diverse programma’s die we aanbieden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of bel ons gerust op +31 (0)30 888 6546 . We helpen je graag met het maken van de juiste keuze.

 
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF