Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Na de nacht zorgt je ontbijt ervoor dat je weer energie krijgt voor de dag. Bovendien brengt het je spijsvertering weer op gang.

Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen en snaaien in de loop van de dag. Als je ’s morgens niet eet met de bedoeling om af te vallen, dan is dit een slechte keuze. En je valt er echt niet sneller door af. Je bereikt er eerder het tegenovergestelde mee. Tijdens je ontbijt krijg je essentiële voedingsstoffen binnen die je via de andere maaltijden niet altijd in voldoende mate binnenkrijgt. Door te ontbijten beperk je de kans op voedingstekorten waardoor je moe, prikkelbaar en lusteloos wordt.

ontbijt

Toch slaat 1 op de 3 mensen regelmatig deze belangrijke maaltijd over. Veel gehoorde redenen zijn; Geen tijd en/of geen trek.

Geen tijd om te ontbijten.

Als je ’s ochtends niet veel tijd hebt om te ontbijten, probeer dan de wekker 15 minuten eerder te zetten en zorg dat je ontbijt klaar staat. Dek bijvoorbeeld ’s avonds de tafel voor de volgende ochtend of maak je ontbijt alvast klaar en zet het in de koelkast. Zo heb je de tijd om van je ontbijt te genieten en kan je fris aan de dag beginnen.

Geen trek als ik net wakker ben.

Als je ’s ochtends geen trek in een broodje hebt, probeer dan af te wisselen en te testen wat je wel naar binnen krijgt. Misschien gaat het beter met wat (havermout)pap, een bakje kwark met granola of een volkoren beschuit met fruit. Mocht het toch geen succes zijn, neem je ontbijt dan mee naar je werk en pak deze iets later. Liever iets later eten dan deze maaltijd helemaal overslaan.

Sla nooit je ontbijt over. Er is altijd een oplossing te bedenken om deze belangrijke maaltijd in te plannen zodat je de dag energiek kan beginnen!

Wil je geholpen worden in het samenstellen van een evenwichtig menu, kijk dan bij Programma: Gezond & Fit . Heb je een voedselallergie of intolerantie en vind je het lastig om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen, kijk dan bij Programma: Voedingsadvies

 

Getagd op:    
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF