Overgang en de toename in gewicht.

overgang

Langzaam neemt je lichaamsgewicht toe, terwijl je niet meer eet of minder bent gaan bewegen. Veel vrouwen krijgen hier na hun 45e levensjaar last van. Vaak is dit het begin van de overgang.

De oorzaak is dan ook vaak te zoeken in de hormonale veranderingen die het gevolg zijn van de overgang die eraan zit te komen. De overgang is de fase waarin je van de vruchtbare naar de onvruchtbare periode gaat. Veel vrouwen beginnen deze veranderingen te merken rond het 45e levensjaar. Hormonaal verandert er intussen op dat moment veel in het lichaam. De hormonen in het lichaam moeten een nieuwe balans zoeken. Deze gehele periode kan tot 10 jaar duren.

overgang

Menopauze.

Veel mensen denken ten onrechte dat de overgang en de menopauze hetzelfde zijn. Met de overgang wordt de gehele periode bedoeld waarin het lichaam overgaat van vruchtbare periode naar onvruchtbare periode. De menopauze vindt plaats tijdens de overgang. Met de menopauze bedoelen we de laatste menstruatie. In de periode hiervoor merkt een vrouw vaak wel dat de menstruatie onregelmatiger wordt. De eierstokken maken in deze fase minder van het hormoon oestrogeen aan. Deze periode wordt dan ook wel de pre-menopauze genoemd. De overgang is een natuurlijk proces. De ene vrouw heeft ook meer last van overgangsklachten dan de andere vrouw.

Oestrogeen en progesteron.

Op het moment dat een vrouw de menopauze nadert komt ze in de fase die we de peri-menopauze noemen. Deze fase duurt tot een jaar na de laatste menstruatie. In deze periode neemt de vruchtbaarheid sterk af. Het lichaam gaat steeds minder eicellen produceren. Het peil van de hormonen oestrogeen en progesteron veranderen. Gemiddeld maakt het lichaam na de overgang zo een 50 tot 60% minder van het hormoon oestrogeen aan. De productie van het hormoon progesteron daalt tot bijna nul. Deze hormoonschommelingen zorgen voor de typische overgangsklachten, zoals onder andere opvliegers en overgewicht.

Klachten in de overgang.

In de periode na de menopauze, die de postmenopauze heet, maken de eierstokken totaal geen hormonen meer aan. De menstruatie is dan volledig gestopt. Het evenwicht aan hormonen raakt verstoord. De vrouwelijke oestrogeenhormonen die nog wel in het lichaam komen, worden gemaakt in de bijnieren en het vetweefsel, in plaats van in de eierstokken. In de meeste gevallen is dit niet voldoende om de hormonen zonder klachten weer terug in evenwicht te krijgen. Veel vrouwen hebben hierdoor last van gewichtstoename. Dit komt doordat het lichaam meer vetweefsel aanmaakt. Dit doet het lichaam om de verminderde aanmaak van het vrouwelijk hormoon oestrogeen tegemoet te komen. Deze verstoorde hormoonbalans zorgt vaak ook voor andere bekende overgangsklachten zoals stemmingswisselingen en een slechte nachtrust. Wel kunnen deze klachten afnemen na verloop van tijd, maar dit is per persoon verschillend.

overgang

Gewichtstoename.

Omdat het lichaam het te kort aan oestrogeen uit de aanmaak uit de eierstokken gaat opvangen, maakt het lichaam vetweefsel aan. Het lichaam kan namelijk dit hormoon uit vetweefsel produceren. Het vrouwelijk hormoon oestrogeen speelt ook een rol in de snelheid waarmee het lichaam voedsel verbrand. Hoe minder oestrogeen het lichaam bevat, hoe trager het metabolisme. De teruglopende oestrogeenproductie heeft daarnaast ook nog een effect op de vetdistributie. Het vetweefsel wat er langzaam bij komt, gaat nu vooral op en rond de buik zitten en minder op de billen en de heupen. De buikomtrek van een vrouw neemt hierdoor toe en daarmee ook het risico op het metabool-syndroom en de kans op diabetes type 2.

De gewichtstoename neemt helaas niet vanzelf af wanneer het lichaam weer in balans is. Wat er is aangekomen, gaat er vervolgens niet vanzelf weer af. Wel kan je ervoor zorgen dat er zo min mogelijk extra gewicht/vetweefsel bij komt in deze periode. Hieronder staan een aantal tips waar je alvast rekening mee kunt houden:

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Laat de auto wat vaker staan en pak meer de (elektrische) fiets of ga wandelend naar een afspraak/werk.
  • Doe spierversterkende oefeningen.
  • Drink voldoende gedurende de dag. Dit zorgt ervoor dat de afvalstoffen in het lichaam goed worden afgevoerd.
  • Wees matig met calorierijke maaltijden.
  • Beperk de inname van suikers en verzadigde vetten.

Ook geldt zowel voor mannen als voor vrouwen dat wanneer de leeftijd van 50 jaar gepasseerd is, de spiermassa afneemt en het vetweefsel toeneemt. Doordat vetweefsel minder calorieën verbruikt als spierweefsel, zal de calorie inname moeten worden aangepast. Pas je dit niet aan, dan kom je aan in lichaamsgewicht.

Meer informatie.

Wil je graag wat meer weten over omgaan met voeding en beweging in de overgang? Of wil je onder professionele begeleiding werken aan een gezondere leefstijl? Kijk op onze website naar de diverse programma’s die we aanbieden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. De coaches van TPPR helpen je graag met het maken van de juiste keuze.

Binnenkort starten we met de mini-cursus: Overgang en gewichtsbeheersing.

Bericht sturen naar Janneke.

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF