Afvallen: Waarom lukt het niet?

afvallen

Afvallen: Waarom lukt het niet?

9 redenen waarom afvallen niet lukt.

Het is een frustratie van veel mensen. Je wilt afvallen, je sport, je eet gezond, maar toch val je maar heel weinig, of helemaal niks, af. Sommige mensen komen zelfs aan! Ik hoor dit heel vaak in mijn praktijk.

Grote kans dat dat komt door een of meer van de onderstaande oorzaken. Hieronder staan 9 redenen waarom het afvallen mogelijk niet lukt, verdeeld in verschillende categorieën. Lekker overzichtelijk.

Eten

1. Je eet te veel gezond calorierijk voedsel.

Er zijn een paar soorten voedsel die heel gezond zijn, maar die ook veel calorieën bevatten, zoals avocado’s en noten. Eet deze voeding wel, maar met mate. Ze bevatten veel calorieën maar ook gezonde vetten en eiwitten.

2. Je eet te weinig groente.

Groente is gezond. Er zitten veel verschillende vitamines en mineralen in en ze bevatten veel vezels. Beiden zijn erg belangrijk als je af wilt vallen. De vitamines en mineralen zorgen ervoor dat je geen voedingsstoffen tekort komt en de vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Dit voorkomt een hongergevoel en het zorgt ervoor dat eventuele eetbuien uitblijven. Ook houd het je darmen goed in beweging en heb je een regelmatige stoelgang.

3. Je drinkt te weinig water.

Als je wat water drinkt voordat je gaat eten, dan voel je je eerder verzadigd, waardoor je kleinere porties eet. Water is ook belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Light frisdrank lijkt qua calorieën goed, maar eigenlijk houd je je lichaam ermee voor de gek. Mensen die helemaal geen frisdrank drinken vallen veel makkelijker af dan mensen die light frisdrank drinken. Ook zorgt water ervoor dat de afvalstoffen die vrijkomen bij gewichtsverlies goed het lichaam kunnen verlaten. Vaak merk je het als je te weinig gedronken hebt, je krijgt hoofdpijn of droge mond.

4. Je eet te weinig.

Als je te weinig eet zal je eerst even wat afvallen. Maar het is niet vol te houden. Je zal een continu hongergevoel hebben en je stofwisseling wordt trager. Als je dan eetbuien krijgt kom je harder aan dan dat je was afgevallen. Het wel bekende jojo effect. Ook zorgt te weinig eten ervoor dat je je futloos voelt. Tevens kan je humeur eronder lijden, je wordt chagrijnig.

Bewegen

5. Je beweegt te weinig.

Je denkt misschien dat je voldoende beweegt, maar de vetverbranding komt pas op gang als je meer dan 20 minuten achter elkaar beweegt. Als je vet wil verbranden, sport dan minstens 30 minuten achter elkaar. Als je op een dag twee keer 15 minuten fietst, naar je werk heen en terug bijvoorbeeld, is dat niet hetzelfde. Het gaat er echt om dat je aaneengesloten minimaal 30 minuten intensief beweegt. Zorg dat je hartslag omhoog gaat door bijvoorbeeld stevig door te wandelen of door een stuk te fietsen. Je mag best gaan zweten.

6. Je sport met een lege maag.

Als je sport met een lege maag, dan verbrand je calorieën uit je spieren, in plaats van dat je vet verbrandt. Als je gewicht wil verliezen, is het juist beter om wat meer spieren te hebben, want dan word je ruststofwisseling hoger. Oftewel, je verbruikt meer calorieën, ook als je stilzit. Je hoort het vrij vaak. Je valt sneller af als je gaat sporten op een nuchtere maag. Deze methode is niet helemaal van toepassing als je begint met een bepaalde vorm van sport. Op het moment dat je nuchter gaat sporten verbruiken je spieren eerst het opgeslagen glycogeen. Pas op het moment dat je opgeslagen glycogeen is op verbruikt, begint je lichaam vet te verbranden. Dit is wat je graag wilt. Vaak is op dat moment je energie redelijk op en gaat je trainingsintensiviteit naar beneden of ben je klaar met trainen. Er zijn methodes om deze verbranding te trainen. Alleen als je begint met sporten is het belangrijker om het leuk te vinden en dan komen deze trainingsvormen vanzelf.

afvallen

 7. Je doet geen krachttraining

Zoals hierboven al geschreven, als je meer spieren hebt, dan gaat je ruststofwisseling omhoog en verlies je makkelijker gewicht. Als je alleen maar cardio training doet, dan heb je dit effect veel minder. Wissel cardio training en krachttraining dus af. Gebruik vooral je cardio training als warming up in de sportschool. Zo kan je met opgewarmde spieren optimaal je krachttraining volbrengen. Wissel je krachtoefeningen af. Doe niet altijd hetzelfde rondje in de sportschool. Ook wisseling van het gewicht is aan te raden. Zo blijft krachttraining uitdagend en bouw je spiermassa op.

Gewoontes

8. Je slaapt te weinig

Van slapen krijg je energie en die heb je hard nodig om je nieuwe leefstijl met veel sporten vol te houden. Als je weinig energie hebt zal ook de neiging tot eetbuien of de neiging naar zoete en/of hartige snacks veel groter worden. Dit komt omdat je lichaam om energie vraagt. Je lichaam haalt de energie uit (snelle) koolhydraten. Ook zorgt je lichaam ervoor als je slaapt dat het goed kan herstellen van alle inspanningen overdag. Zo kan je de nieuwe dag weer knallen met voldoende energie!

9. De mensen in je omgeving werken niet mee

Het is heel moeilijk om gewicht te verliezen als je partner iedere avond met een zak chips naast je op de bank zit. Of als je door vriendinnen regelmatig wordt uitgenodigd voor een high tea. Zondigen mag best af en toe, maar als je hier te vaak in mee gaat is al je werk voor niets. Probeer afspraken te maken over hoe je het gezellig kan hebben zonder ongezond te gaan eten. Maak met je partner afspraken over snacken of leg uit dat het voor jou erg lastig is om een gezonde leefstijl vol te houden wanneer er iedere avond chips wordt gegeten. Nodig je vriendinnen uit voor een gezonde high tea. Maak bijvoorbeeld gezamenlijk gezonde hapjes. Dit is niet alleen gezellig maar ook nog eens gezond voor iedereen! Kijk voor gezonde recepten op ons receptenblog.

afvallen

Hulp nodig bij het afvallen

Lukt het niet om af te vallen? Of wil je graag beginnen met een gezonde leefstijl, maar weet je niet zo goed waar je mee moet beginnen. Wij denken graag met je mee en kijken of we je kunnen helpen. Bel ons gerust voor een kennismakingsgesprek. Ons telefoonnummer is +31 (0)30 888 6546 of vul het contactformulier in.

 
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF