Summer body: Vijf slimme tips.

slimme tips voor een summer body

Slimme tips voor een summer body.

De zomer is nu echt in aantocht.

De eerste warme dag hebben we inmiddels gehad. Heb jij ook voor je kledingkast gestaan en gedacht; Wat trek ik dan nu weer aan? Pas ik dat leuke jurkje van vorig jaar nog of zit die korte broek nog goed? Ben je wat aangekomen in gewicht? Lees dit blog hoe je met slimme tips je summer body in no-time weer terug hebt.

Nu de zomer om de hoek komt kijken, willen we massaal weer in onze zomer outfit passen. Misschien heb je in de winter wat minder gesport en heb je lekker onder een dekentje met een warme kop thee op de bank gezeten. Vaak eten mensen in de winter wat meer dan in de zomer of eten ze wat zwaardere gerechten zoals stamppotten in plaats van een lekkere frisse salade. Hierdoor is je summer body misschien een beetje vervaagd. Geen nood!

5 Slimme tips voor een summer body.

1. Groenten.

Maak als tussendoortje eens voor jezelf een schaaltje met diverse soorten rauwe groenten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: komkommer in reepjes, snoeptomaatjes, in reepjes gesneden bleekselderij, geschrapte worteltjes, radijs en reepjes paprika. Maak er eventueel een nog frisse yoghurtdip bij. Heb je inspiratie nodig voor het maken van een lekkere frisse yoghurtdip? Kijk dan eens naar dit recept. Verse rauwe groente mag je de gehele dag door eten. Dus als je een keer trek hebt?  Neem lekker wat snoeptomaatjes of een paar plakjes komkommer. Ideaal dus om mee te nemen naar het strand of mee naar het park voor de picknick.

2. Water.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Maar het ook super belangrijk! Drink voldoende water gedurende de dag. Zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag. Is het warm buiten? Drink dan minimaal zo’n 2 tot 2,5 liter per dag. Ga je sporten met warm weer? Het is dan extra belangrijk om je vochtbalans in de gaten te houden. Lees hier hoe, en waarom. Vocht is nodig om afvalstoffen uit te scheiden, voedingsstoffen op te nemen en om je lichaamstemperatuur op peil te houden.

Mensen hebben vaak last van hoofdpijn als ze bezig zijn met afvallen. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen die vrijkomen tijdens het afvalproces goed worden afgevoerd. Zo voorkomt voldoende water drinken hoofdpijn later op de dag. Ook werkt water natuurlijk dorstlessend. ‘Leuk’ je water eens op door er plakjes komkommer of een vers takje munt erin te doen. Dit geeft een lekkere frisse smaak. Doe liever geen (vers) fruit toevoegen aan je water. In fruit zitten namelijk zuren die je tandglazuur aantasten.

3. Bewegen.

Nu het weer langer licht is buiten, kan je heerlijk buiten sporten. Maak na het avondeten eens een lekkere wandeling gezellig met een vriend(in) of je gezin. Ook een stuk fietsen of in de buitenlucht een bootcamp les volgen is natuurlijk ook heerlijk! Ga je een dagje naar het strand? Neem een bal mee of een beachball setje. Tussen het zonnen door even lekker een potje beachball of voetbal is een goede afwisseling. Maar waarom is bewegen nou zo belangrijk voor je? We hebben er een blog over geschreven.

4. Gezonde BBQ.

Mooi weer vraagt natuurlijk om een BBQ. Nu denken de meeste mensen dat een BBQ bestaat uit veel vlees en stokbrood met kruidenboter, maar je kan ook op een gezonde manier BBQ-en. Koop bijvoorbeeld één mooi stuk mager vlees of vis. Snij bijvoorbeeld paprika, courgette, verse ananas en uienringen in grove stukken om ze vervolgens te grillen op de BBQ. Bak zelf een borrelbrood (klik hier voor een recept) en doe in een klein schaaltje een mooie olijfolie met wat grof zeezout om hier het brood in te kunnen dippen. Ook aardappels uit de oven zijn een gezond alternatief voor bijvoorbeeld friet. Neem als toetje verse aardbeien, zonder de slagroom natuurlijk 😉

BBQ

5. Eet gevarieerd en met regelmaat.

Het is belangrijk om regelmatig iets te eten. Begin in de ochtend met een gezond ontbijt. Denk hierbij dan aan bijvoorbeeld een bakje magere kwark of yoghurt met 2 á 3 eetlepels havermout en wat vers fruit. Vervang in de ochtend het ‘koekje bij de koffie’, door een grote kop thee zonder suiker of een goede espresso en een glas water met een plakje roggebrood besmeerd met zuivelspread. Eet in de middag een goede lunch. En wissel verschillende gerechten af. De ene keer een paar volkoren boterhammen met mager beleg en wat rauwkost en de andere keer een lekkere frisse maaltijdsalade met een gekookt eitje erbij of erdoor heen.

Neem later in de middag een rijstwafel met appelstroop of een beetje notenpasta en een stuk fruit. Zo krijg je wat extra energie om er nog even tegenaan te gaan totdat je aan het avondeten mag beginnen. Kies voor lekker veel (verse) groente met een mager stukje vlees, vis of een vervanging. Ook volkoren pasta of zilvervliesrijst hoort in een gezond eetpatroon thuis. Schrap niet je koolhydraten uit je menu. Dat is echt niet nodig. De kernregel in een evenwichtig eetpatroon is variatie. Variatie is belangrijk om je menu spannend te houden en om ook voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Zo is eten altijd een feestje!

Ontspan en geniet!

En als allerlaatste, misschien wel belangrijkste tip. Ontspan en geniet van de zomer!
Laat een summer body nooit het uitgangspunt zijn om het leuk te hebben en om plezier te maken.

Een stok achter de deur nodig?

Wil je graag een stok achter de deur en/of meer tips om op een gezonde manier te werken aan een summer body? Bel ons gerust voor een kennismakingsgesprek. Ons telefoonnummer is +31 (0)30 888 6546 of vul het contactformulier in.

 
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF