Spierpijn, wat is het en hoe kan je het voorkomen. Welke rol speelt voeding hierbij?

Spierpijn

Spierpijn, wat is het en hoe kan je het voorkomen.

Iedereen heeft het wel eens in meerdere of mindere mate gevoeld. Na een (zware) training of na een dag van flink klussen in en om het huis bijvoorbeeld.

Maar wat is spierpijn eigenlijk?

Spierpijn.

Spierpijn is pijn in je spieren, dit wordt myalgie genoemd. Er zijn twee vormen spierpijn namelijk vroege en verlate spierpijn.

Vroege spierpijn.

Vroege spierpijn is een brandend gevoel in je spieren dat tijdens of kort na een training of inspanning ontstaat. Spierpijn wordt veroorzaakt door een opeenstapeling van melkzuur in de spieren. Melkzuur is een afvalstof in de spieren die vrijkomt bij het maken van energie uit glucose (suiker). Melkzuur wordt afgebroken in de lever. Wordt er door het lichaam meer melkzuur geproduceerd dan dat de lever kan afbreken dan hoopt het op in de spieren. Hierdoor krijg je last van verzuring.

Verlate spierpijn.

Verlate spierpijn ontstaat 24 tot 48 uur na een training of wedstrijd. Deze vorm van spierpijn wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels, waardoor je spieren pijn doen en minder goed belastbaar zijn. Deze spierscheurtjes zijn zo klein dat ze niet schadelijk voor je zijn. De kleine spierscheurtjes zorgen er juist voor dat je sterker wordt. Je lichaam zorgt ervoor dat de scheurtjes herstellen en er ontstaat een super compensatie. Super compensatie is dat je lichaam zich herstelt boven het oorspronkelijke niveau en zich voorbereidt op de volgende zware belasting door extra spiervezels aan te maken. Oftewel, je spieren ontwikkelen zich.

De oorzaak van pijn in de spieren.

Doordat je gesport hebt of bewegingen hebt gemaakt die je normaliter niet maakt, kan je spierpijn krijgen. Dit door de ophoping van melkzuur of hele kleine spierscheurtjes in de spiervezels. Ook kan je spierpijn krijgen door een slechte warming up en/of cooling down tijdens een training of wedstrijd. Het kan ook een symtoom zijn van een ziekte. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Fybromyalgie. Fybromyalgie is een vorm van Reuma. Ook kun je spierpijn krijgen als gevolg van een ontsteking, denk hierbij aan een longontsteking. Ook een virale infectie zoals griep kan pijn in de spieren veroorzaken.

Hoe kan je spierpijn voorkomen of tot het minimum beperken.

Zorg ervoor dat je een goede warming up doet voordat je begint aan een training of wedstrijd. Door een warming up warm je je spieren langzaam op waardoor de kans op spierscheurtjes verminderd. Je bereid je lichaam voor op de aankomende inspanning. Uiteraard geldt dan ook dat je een goede cooling-down moet uitvoeren. Met een cooling-down zorg je ervoor dat je lichaam langzaam naar rusttoestand wordt teruggebracht. Door niet direct te stoppen met de activiteit maar de inspanning geleidelijk af te bouwen zorg je ervoor dat het lichaam goed de afvalstoffen kan afvoeren. Zo voorkom je vermoeide gespannen spieren, en spierstijfheid.

Welke rol speelt voeding.

Hoe vaak hoor en lees je niet dat je voldoende moet hydrateren voor, tijdens en na een training of wedstrijd. Waarom wordt dat toch steeds herhaald? Een goede hydratatie van ons lichaam zorgt ervoor dat de spieren in ons lijf goed de afvalstoffen kunnen afvoeren. Waardoor je de kans op pijnlijke spieren en stijve spieren kan verminderen of voorkomen.

Het innemen van de juiste hoeveelheid eiwitten en koolhydraten zorgt voor een optimaal herstel na een training of wedstrijd. De eiwitinname en koolhydraatinname is per persoon verschillend. Eiwitten zorgen voor spierherstel, ze dragen dus na een inspanning bij aan een goed herstel van de spieren. Koolhydraten leveren energie dus brandstof voor de spieren. Wil je zelf een lekkere koolhydraatrijke snack maken? Bekijk en maak dit recept eens. Echt een aanrader! Koolhydraten heb je dus nodig om te kunnen presteren. Heb je te weinig brandstof in je spieren dan gebruiken de spieren de spiereiwitten om energie uit te halen. Dit zorgt voor spierafbraak en spierpijn. Hierdoor duurt het herstel voordat je weer opnieuw zwaar je lichaam kan belasten tijdens een training of wedstrijd veel langer.

Wil je zelf advies hoeveel je moet eten en drinken om spierpijn te voorkomen en een goed herstel te bevorderen na je training of wedstrijd? Neem vrijblijvend contact met ons op of bel +31 (0)30 888 6546. De coaches van TPPR Health & Performance helpen je graag. Wil je liever eerst meer informatie over (sport) voedingsadvies? Kijk dan op onze site bij: Sportvoeding.

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF