Verleidingen om ongezond te eten vind je overal. De geur van vers gebakken friet als je langs een cafetaria loopt of in de kantine. De stroopwafelkraam op de markt of de schappen met koek, snoep en chocolade in de supermarkt. Al die verleidingen maken het moeilijk om op je voeding te letten als je juist wilt afvallen in gewicht. Vaak probeer je deze plekken dan maar te ontlopen. Dat is jammer en zeker niet nodig.

Utrechtse onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat je juist minder gaat eten van deze ongezonde producten op het moment dat je hiermee geconfronteerd wordt. Maar hoe zit dat dan met deze verleidingen?

verleidingen

“Pas op, dit is niet goed voor mij!”

Op het moment dat jij jezelf confronteert met al deze verleidingen herinner je jezelf aan jouw doel, namelijk afvallen. Als je ongezond eten ziet of ruikt dan geven jouw hersenen een signaal af dat werkt als een soort waarschuwingssignaal. “Pas op, dit is niet goed voor mij!” En zal je eerder kiezen naar een gezond alternatief.

De onderzoekers ontdekten bijvoorbeeld dat vrouwen minder chocoladekoekjes aten na het zien van allerlei lekkere ongezonde etenswaren zoals een chocoladetaart, dan na het zien van afbeeldingen van bloemen.

Hoe groter de verleiding, hoe feller het waarschuwingslampje gaat branden.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg blijkt dat mensen die bewust bezig zijn met hun lichaam en gewicht, onbewust meer eten tijdens een televisieavond dan mensen die niet zo bewust bezig zijn. Ze hebben tijdens een proef namelijk een groep mensen in 2 groepen verdeeld. De ene groep mensen bestond uit personen die bewust met hun lichaam en gewicht bezig zijn (groep 1), de andere groep mensen bestond uit personen die minder bewust bezig zijn met hun lichaam en gewicht (groep 2). De onderzoekers gaven groep 1 per persoon een klein zakje chips en groep 2 kregen grote zakken chips. Wat blijkt; groep 2, de groep met de grote zakken chips aten minder chips dan groep 1 met de kleine zakjes chips.

Het verraderlijke is namelijk dat mensen de kleine verpakkingen niet herkennen als een bedreiging voor de goede voornemens om bewust bezig te zijn met lichaam en gewicht. Omdat het gevaar hierdoor niet wordt opgemerkt, zullen mensen zich er ook niet tegen wapenen.

Je kunt beter een kleine portie uit een grote zak chips eten dan dat je een klein zakje chips helemaal opeet.

Wil je geholpen worden in het samenstellen van een evenwichtig menu, kijk dan bij Programma: Gezond & Fit . Wil je graag afvallen en vind je het lastig om met verleidingen om te gaan, kijk dan bij Programma: Voedingsadvies

Getagd op:    
error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF