Verlicht klachten PDS met deze tips.

prikkelbare darm syndroom

Verlicht klachten PDS met deze tips.

Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben last van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Ongeveer 75% hiervan is vrouw. PDS komt in vele vormen voor, maar klachten als buikpijn en een opgeblazen gevoel worden vaak gehoord.

Mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom ondervinden enorme hinder van hun darmen. De darmen zijn extreem gevoelig. Ondanks dat de aandoening erg vervelend is en mensen kan belemmeren in hun dagelijkse activiteit is het een ongevaarlijke aandoening. De darmfunctie is verstoord, maar er is geen duidelijke oorzaak te vinden. Na onderzoek in het ziekenhuis ziet de darm er gezond uit.

De klachten verschillen per persoon. Van diarree tot obstipatie of juist een normale stoelgang, maar wel enorme krampen. Juist omdat er zoveel vormen zijn van deze aandoening is het altijd verstandig om dit door een huisarts te laten beoordelen.

In onze praktijk komen wij vaak mensen tegen met het Prikkelbare Darm Syndroom. Met eenvoudige tips kan je vaak de klachten verminderen.

Weet wat je eet.

Houd een eetdagboek bij. Wat eet je, op welk moment en wanneer krijg je last van je darmen. Kijk na een periode van 2 weken of hier een patroon in zit. Het herkennen is een stuk gemakkelijker als je het opschrijft en het geeft je inzicht.

Voeg vezels toe aan je dagelijkse menu.

Uit onderzoek van de Noorse Universiteit van Bergen blijkt dat het binnenkrijgen van fermenteerbare vezels helpt bij het verminderen van de gasproductie in de darmen. Dit is een veelgehoorde klacht van mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom. Deze fermenteerbare vezels vind je onder andere is veel soorten fruit, groente, peulvruchten en volkoren graanproducten.

Leer jezelf een actieve levensstijl aan.

Verschillende onderzoeken wijzen erop dat een actieve manier van leven ervoor kan zorgen dat je minder klachten ervaart. Dit komt door de ontstekingsremmende reactie van je darmen op de activiteit. Vooral sport met een lage tot gemiddelde intensiviteit is aan te bevelen. Wandelen of fietsen is dus ideaal en vaak voor iedereen gemakkelijk op te pakken. Ook zijn er veel positieve verhalen van mensen die regelmatig aan yoga doen.

Probeer stress te vermijden.

De productie van cortisol kan zorgen voor veranderingen in de samenstelling van darmbacteriën.  Cortisol is een hormoon die in actie komt nadat je lichaam de neurotransmitter adrenaline heeft aangemaakt. Voor de korte termijn heb je baat bij cortisol, maar door een toename van stress in het dagelijkse leven, zorgt cortisol juist voor ongezonde situatie. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat stress ook PDS-klachten doet toenemen.

Meer informatie.

Om je klachten te verminderen is het dus niet alleen noodzaak om naar je menu te kijken, maar naar je gehele leefstijl. Dat kan soms best lastig zijn om daar je draai in te vinden. Houd er ook rekening mee dat resultaat soms best even op zich kan laten wachten. Wil je een afspraak plannen of meer informatie? Bel ons gerust +31 (0)30 888 6546 of neem gerust contact met ons op.

error: De inhoud van deze website kan niet worden gekopieerd. Met vriendelijke groet, TPPR Health & Performance VOF