Waarom is bewegen gezond voor je? Iedereen weet wel dat bewegen goed voor je is. Er gebeurt zoveel in je lichaam als je regelmatig aan beweging doet.

Bewegen is een natuurlijk proces.

Bewegen is een natuurlijk proces. We bewegen bijna allemaal. De één meer als de ander. Maar iedereen beweegt. We lopen in huis rond, misschien pak je de fiets naar je werk of wandel je s’ avonds met de hond een rondje. Dit is je dagelijkse beweging. Beweging verkleint het risico op chronische ziekten en houdt je fit.

Bij overgewicht verkleint iedere vorm van lichaamsbeweging de kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, (denk hierbij aan een hartinfarct of een beroerte) diabetes (suikerziekte) en gewrichtsklachten. Mensen die deze klachten reeds hebben, kunnen met regelmatig bewegen ervoor zorgen dat de klachten niet verergeren. Het advies is dan ook minimaal 30 minuten te bewegen per dag.

 Wat regelmatig bewegen doet in je lichaam.

Onder invloed van training treden er veranderingen in je lichaam op. Deze veranderingen zijn voornamelijk in de spieren, het hart, de bloedsomloop en bij de ademhaling waarneembaar. Wat er precies verandert hangt af van de duur, intensiteit en de frequentie van de training en is ook afhankelijk van aanleg en leeftijd. Je verbetert er je algehele conditie mee. Over het algemeen kan je zeggen dat als iemand elke dag een half uur gaat joggen, deze meer verbrandt dan iemand die 1 keer per week 1,5 uur jogt. Ook is het zo dat een zwaarder persoon meer verbrandt tijdens een inspanning dan een lichter persoon. Dit komt omdat een zwaarder persoon meer spiermassa heeft. Een zwaarder persoon zal bij dezelfde inspanning meer vetmassa verliezen als een lichter persoon.

bewegen

Lichamelijke veranderingen.

Door te sporten/trainen bouw je spiermassa op. Doordat er meer beweging plaatsvindt en meer spiermassa wordt opgebouwd, is er een hogere verbranding en zal het vetpercentage dalen. Daarbij is de mate van opbouw van spiermassa en afname van vetmassa afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning.

Spieren.

Bij elke beweging vind er een spiercontractie plaats. Deze worden aangestuurd door het centrale zenuwstelsel. De zuurstofvoorziening in de spier wordt tijdens inspanning verbetert. Op dat moment neemt het vermogen toe om koolhydraten en vetten te verbranden in de spier.

Het hart en je bloedsomloop.

Door beweging en lichamelijke belasting neemt het hartminuutvolume toe. Het hartminuutvolume is de hoeveelheid bloed per minuut die het hart uitpompt. Wetenschappelijk is gebleken dat door vaak te sporten en te bewegen de bloeddruk daalt. Dit heeft weer een gunstig effect op je algemene gezondheid.

Cholesterol.

Inspanning zorgt ervoor dat het LDL-cholesterol daalt. Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft als bouwsteen voor hormonen en cellen. Je hebt 2 soorten cholesterol, LDL-cholesterol en HDL-cholesterol. LDL-cholesterol kan zich vastzetten aan de wanden van de bloedvaten. Dit is niet goed voor je gezondheid, het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. HDL-cholesterol neemt cholesterol weg en voert het af naar de lever waar het word afgebroken en uiteindelijk via de ontlasting word uitgescheiden.

Longen.

Tijdens een inspanning neemt het longvolume toe. Je ademt wel 30 maal zoveel in en uit tijdens een inspanning dan in rust. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof opnemen en kooldioxide afgeven. De longen zijn van grote invloed op je verbranding. Hoe beter je conditie hoe hoger je maximale zuurstofopname is.

Hormonen.

Adrenaline en noradrenaline zijn verhoogt aanwezig in het bloed tijdens inspanning. De toename van deze hormonen zorgt voor een hoger hartminuutvolume. Doordat beide hormonen ervoor zorgen dat het lichaam in actie komt, zal hierdoor ook een hoger hartminuutvolume ontstaan.

Waar begin je?

Bij een gezond eetpatroon hoort ook regelmatig bewegen. Weet je niet hoe je moet beginnen of met wat je zou kunnen beginnen? Start bijvoorbeeld met vaker de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap. Maak het dagelijkse rondje met de hond wat langer. Ga als het kan met de fiets naar je werk of haal wat boodschappen met de fiets of lopend. Wil je beginnen met sporten, maar wil je jezelf niet meteen dwingen om een sportschool abonnement te nemen? Begin dan bijvoorbeeld met een wandeling van 30 minuten. In die 30 minuten ga je proberen om tussen 2 lantaarnpalen een stukje te joggen. Wat je ook zou kunnen doen is gaan zwemmen. Lekker een uurtje proberen banen te trekken in het zwembad. Spreek met een vriend/vriendin af om samen te gaan bewegen. Dit is vaak gezelliger als alleen en je motiveert en steunt elkaar.

Neem jij vandaag de eerste stap naar een gezondere leefstijl en wil je goed advies en wil je gemotiveerd worden? kijk dan bij Programma: Gezond & Fit . Wij helpen je graag.

 

Getagd op: