Wie stress heeft eet meer. Dit gebeurt bewust, maar voornamelijk onbewust. Bewust kennen we allemaal wel. Als je gespannen bent, eet je meer chocolade, snoep je wat meer of eet je gemakkelijker een zak chips leeg. Dit doe je om jezelf te troosten. Onbewust eet je ook meer van het andere dagelijkse eten wat op tafel komt te staan. Je eet onbewust meer groente, pasta, vlees of vis. Dit komt omdat je hypothalamus ontregeld is.

De hypotalomus is een onderdeel van het brein. Het speelt een belangrijke rol voor alle zaken die te maken hebben met het overleven van het lichaam. Je kunt hierbij denken aan vechten, vluchten, voortplanting, temperatuurregeling en is het controle centrum voor je eetgedrag. Op het moment dat je stress hebt, is het signaal van de hypotalomus, welke aangeeft dat je verzadigd bent vertraagd. Daardoor eet je langer door en meer dan dat je eigenlijk nodig hebt. Eet je meer dan dat je energiebehoefte is dan kom je aan in gewicht en word je zwaarder.

Stress maakt de hypotalomus minder gevoelig voor dopamine. Dopamine is een hormoon welke zorgt voor een geluksgevoel en voldoening. Wanneer er zich fijne ervaringen voordoen, zoals eten, drinken of seks dan komt dopamine vrij in de hersenen. Bij stress is het genot per hap minder en zal je dus meer eten om hetzelfde fijne gevoel te krijgen. Dit gebeurt onbewust in je hersenen.

stress

Wie het minste van zijn eten geniet, eet dus het meest. Bewust en onbewust. Een snelle snack, lopend eten of naar de televisie kijken als je eet zorgt ervoor dat je minder van je eten geniet. Simpelweg omdat je brein niet bij je eten is, maar met hele andere dingen bezig is. Hierdoor eet je dus ongemerkt meer. Dit gedrag kan je makkelijk aanpassen.

Onbewust is het een ander verhaal. Je kan dit wel trainen. Je moet jezelf aanleren om meerdere zintuigen te gebruiken bij het eten. Beter je eten te proeven, meer ruiken en je eten ‘aantrekkelijker’ maken. Ook helpt het eten aan tafel zonder tv, telefoon, boek etc. ook om je volle aandacht bij je maaltijd te houden. Hierdoor zal je eerder merken dat je vol zit.

Wil je graag afvallen, maar ervaar je op dit moment veel stress, kijk dan bij Programma: Gezond & Fit . Wij helpen je graag.

Getagd op: